Monday 18 July 2011

Mukim Sungai Raia

SUNGAI RAIA


Sungai Raia (nama yang masih digunakan ialah Kampung Kepayang yang meliputi Simpang Pulai di mana merupakan pusat Mukim Sungai Raia) merupakan pekan yang menempatkan sungai besar iaitu Sungai Raia yang berpunca dari Tanah Tinggi Kinta dan persimpangan Pulai. Jalan Simpang Pulai-Cameron Highland merupakan jalan yang melalui sebuah tapak kuari batu kapur yang penting di Perak. Oleh itu, terdapat sisa tinggalan kuari yang dapat dibangunkan sebagai pusat pelancongan seperti Perkampungan Orang Asli, Air Gunung, Lubuk Timah dan sebagainya. Taman Herba Perak juga terletak di sini.



KAMPUNG KEPAYANG
 
 
 
 
 
PENGKALAN BAHARU

Pengkalan Baharu merupakan sebuah kampung yang semakin meningkat maju dan akan mendapat taraf pekan sedikit masa lagi. Diharap Pengkalan Baharu akan menggantikan Kampung Kepayang sebagai pusat pentadbiran penghulu Mukim Sungai Raia. Terdapat beberapa tempat menarik di Pengkalan Baharu seperti Kota Smith (Kelly Castle), tasik-tasik Pengkalan Baharu, SK. Pengkalan Baharu dan Masjid Jamik Ar Rahmaniah Pengkalan Baharu.

 
 
 
 
KOTA SMITH
 
 
Kota Smith atau juga dipanggil Kelly Castle merupakan sebuah rumah agam yang telah dibina oleh seorang tuan tanah berbangsa British yang bernama Kelly Smith sempena cintanya kepada isterinya. Rumah agam ini adalah merupakan sebuah bangunan yang menyerupai kota-kota lama di England dan telah dibina di atas bukit menghadap sebatang sungai iaitu Sungai Raia. Sungai Raia merupakan jalan yang menghubungkan daerah bijih timah di hulu Sungai Raia ke kawasan pelabuhan di Kuala Sungai Perak atau di kawasan pengumpulannya di Batu Gajah.

1 comment:

  1. Mohegan Sun at Pocono Downs begins gradual - Joliet Sun
    The 아산 출장마사지 Mohegan Sun at 영천 출장마사지 Pocono Downs in Plains Township, N.J., will begin 군포 출장마사지 gradual processing of food 경주 출장샵 and beverage products on site on 김해 출장샵 Monday,

    ReplyDelete